Helt gratis, inget login.
Upplev musikmagi med
Kungliga Filharmonikerna
på Konserthuset Play.
Vår webbplats använder cookies. Läs mer om cookies här
Helt gratis, inget login.
Upplev musikmagi med
Kungliga Filharmonikerna
på Konserthuset Play.
Helt gratis, inget login.
Kammarmusik av Ludvig Norman och Elfrida Andreé, Helena Munktell och Valborg Aulin. Sändningen är flyttad till den 24 februari.
Söndag 17 januari 2021 kl 15.00Foto: Mats Lundkvist
Kammarmusik av Ludvig Norman och Elfrida Andreé, Helena Munktell och Valborg Aulin. Sändningen är flyttad till den 24 februari.
Grünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt GrünewaldsalenSändningen är flyttad till den 24 februari
***
Ludvig Normans hade stor betydelse för Sveriges musikliv under andra halvan av 1800-talet. Han hade studerat i Leipzig och uppmärksammades där av Robert Schumann bland andra. Förutom tonsättare var han hovkapellmästare och introducerade Wagner för den svenska operapubliken.
På Musikaliska Akademin undervisade han i komposition, instrumentering och partiturläsning. Bland eleverna fanns Elfrida Andrée, Helena Munktell och Valborg Aulin, tre tonsättare som nu, i vår tid, äntligen får uppmärksamhet. Visst hörs ibland inflytandet från läraren Normann i deras musik, men de skapade också sina helt egna stilar. Det kan vi höra i de tre romanserna för violin och piano av Elfrida Andrée som var både som tonsättare och Sveriges första kvinnliga domkyrkoorganist.
Efter sina studier för Norman reste Helena Munktell till Paris där hon studerade komposition för Vincent d'Indy. Hon upptogs snart som medlem i Société Nationale de Musique som verkade för fransk musik. Det franska hörs också i hennes egen musik, som här i pianotrion som trots inflytande från Frankrike fått tysk titel, Kleines Trio.
Valborg Aulin var en känd profil i Stockholms musikliv under slutet av 1800-talet. Även hon hämtade intryck från Frankrike, och ett av hennes främsta verk är den graciöst eleganta och uttrycksladdade F-durkvartetten.
Grünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt GrünewaldsalenSvenska sångarstjärnor tillsammans med pianisten Magnus Svensson. Livesändningen upplever du här på webben.
Onsdag 20 januari 2021 kl 19.00Katja Dragojevic. Foto: Emelie Joenniemi
Cornelia Beskow. Foto: Mats Bäcker
Magnus Svensson. Foto: Peter Knutson
Svenska sångarstjärnor tillsammans med pianisten Magnus Svensson. Livesändningen upplever du här på webben.
Grünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt GrünewaldsalenDen populära serien Romanskvällar är inne på sin åttonde säsong. Pianisten Magnus Svensson har bjudit in en exklusiv skara artister från världens opera- och konsertscener, och ger oss möjligheten att uppleva deras sångkonst i intima Grünewaldsalen.
Sopranen Cornelia Beskow har hyllats för sin exceptionella röstklang, naturliga musikalitet och starka scennärvaro. Hon har gjort flera stora roller på Kungliga Operan, som Donna Elvira i Don Giovanni, Chrysothemis i Elektra och Tatjana i Eugen Onegin, samt i Dead man walking, Rosenkavaljeren och Den listiga lilla räven på Det Kongelige Teater i Köpenhamn. Det stora genombrottet kom med Sieglinde i Valkyrian när Wagners Ringcykel sattes upp på Kungliga Operan 2017. Samma år vann hon samtliga fyra priser i världens största Wagnertävling i Århus.
Katija Dragojevic är en av Europas mest eftertraktade mezzosopraner. Hon har sjungit en stor del av den lyriska mezzorepertoaren på världsscener som La Scala i Milano, Covent Garden i London och Opéra Bastille i Paris under ledning av dirigenter som Daniel Barenboim, Nikolaus Harnoncourt och William Christie. Sin debut gjorde hon som Kristina i Janaceks Fallet Makropulos vid La Monnaie i Bryssel. Vid Kungliga Operan i Stockholm har hon medverkat Mozarts Figaros bröllop, Richard Strauss Salome, Verdis Falstaff samt titelrollerna i Händels Xerxes och Bizets Carmen.
Den mångsidige pianisten Magnus Svensson har romanskonsten som specialitet, och är sedan flera säsonger tillbaka konstnärlig ledare för romansserien. Vid sidan om konsertverksamhet i Norden och övriga Europa har han också spelat i Ryssland och USA. Magnus Svensson tog solistdiplom vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm med hedersjetong som bäste elev, och fördjupade sig sedan i romansinterpretation i London. Sedan 2012 arbetar han även på Kungliga Musikaliska Akademien med återutgivning av äldre svensk musik.
Grünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt GrünewaldsalenFenomenale Frank Peter Zimmermann är solist och Alan Gilbert dirigerar. Livesändningen upplever du här på webben.
Torsdag 21 januari 2021 kl 19.00Frank Peter Zimmermann. Foto: Irène Zandel
Alan Gilbert. Foto: Yanan Li
Medlemmar ur Kungliga Filharmonikerna. Foto: Mats Lundqvist
Fenomenale Frank Peter Zimmermann är solist och Alan Gilbert dirigerar. Livesändningen upplever du här på webben.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salenFrank Peter Zimmermann är vida omtalad för sin vackra violinklang och anses som en av vår tids främsta violinsolister. Han har gästat Konserthuset Stockholm många gånger tidigare. Vid den här konserten får vi höra honom i Robert Schumanns passionerade violinkonsert.
Dirigerar gör amerikanske Alan Gilbert, som är chefdirigent för Hamburgs NDR Elbphilharmonie. Han är även nyutnämnd musikchef vid Kungliga Operan i Stockholm. Gilbert var chefdirigent för Kungliga Filharmonikerna 2000–08, numera hedersdirigent, och därefter chefdirigent för New York Philharmonic Orchestra.
Vid sidan av Schumann-verket, leder han här Kungliga Filharmonikerna i idel fransk musik: Ravels Une barque sur l'ocean (Ett skepp på havet) är hämtad ur pianosviten Miroirs, Lili Boulangers D'un matin de printemps – ett av de sista verk det unga geniet skrev före sin alltför tidiga bortgång, samt Roussels häftiga balettmusik Bacchus et Ariane, svit nr 2.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salenStjärnskottet Amanda Ginsburg är aktuell med sitt andra album och framträder med sitt eget band. Livesändningen upplever du här på webben.
Fredag 22 januari 2021 kl 19.00Stjärnskottet Amanda Ginsburg är aktuell med sitt andra album och framträder med sitt eget band. Livesändningen upplever du här på webben.
Grünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt GrünewaldsalenAmanda Ginsburg är ett nytt stjärnskott på den svenska jazzsångarhimlen och Grammisvinnare 2019 för albumet Jag har funderat på en sak. ”Jag låter min musik frodas i den nordiska melankolins tonspråk. Där vill jag varsamt förvalta arvet efter några av de mest älskade namnen inom svensk jazz och visa”, sa Amanda Ginsburg, som även nominerades till Årets nykomling av P2 Jazzkatten.
Hösten 2020 släppte hon sitt andra album: I det lilla händer det mesta. ”Jag ser detta andra album som en fortsättning av mitt första. Här finns de vardagliga och ibland lite banala berättelserna som utgör så stor del av mitt liv och ofta även ditt. I det lilla vardagliga livet finner jag oändlig inspiration.”
Med inspiration från svenska ikoner som Monica Zetterlund och Jan Johansson, och några stänk humor från Hasse och Tage, förmedlar Amanda Ginsburg med osviklig musikalisk jazzkänsla något direkt och djupt personligt. Våren 2019 framträdde hon i Konserthuset med Blue House Jazz Orchestra. Här möter vi henne med egna bandet: Filip Ekestubbe på piano, Ludvig Eriksson på kontrabas och Ludwig Gustavsson på trummor.
Grünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt Grünewaldsalen