Sök på konserthuset.se

Alfvén och den andra symfonin

Musik med soliga gläntor och stormiga nätter. ”En heroisk symfoni” säger musikforskaren Tobias Lund. Kungliga Filharmonikerna firar en 150-åring, med musik han skrev som 27-åring.

Det var med sin andra symfoni Hugo Alfvén fick sitt stora genombrott. Uruppförandet ägde rum den 2 maj 1899 på Kungliga Teatern, som Operan i Stockholm då hette. Hovkapellet spelade och Wilhelm Stenhammar dirigerade.

– Just andra symfonin sticker ut som ett av Alfvéns stora opus vid sidan av fjärde symfonin Från havsbandet och balettmusiken Bergakungen.

Det säger musikforskaren Tobias Lund som är aktuell med boken Speltoken: Hugo Alfvén och rosens klang. Han ger en ny bild av Alfvéns musik som nära förbunden med internationella trender inom litteratur, konst och livsåskådning.

– Symfonin är en eroica, en heroisk symfoni som var en del av en kontinental tradition. När han skrev den var genidyrkan fortfarande stark och han hittade nog sig själv i centrum för den heroiska idén, menar Tobias Lund.

Hugo Alfvén var charmerande och livfull. Hans personlighet har beskrivits som magnetisk. Han var inte bara tonsättare utan också konstnär, orkesterdirigent och körledare, under nästan fyrtio år ledde han manskören Orphei Drängar, OD.

När andra symfonin uruppfördes var Alfvén fortfarande ung, just 27 år fyllda. Han kände sig fri, var helt utan förväntningar som låste honom. I musiken finns en ungdomligt flödande infallsrikedom.

– Ja, varje gång jag hör andra symfonin hittar jag nya saker som överraskar mig. Här finns olika episoder, gläntor som öppnar sig. Symfonin gestaltar också tanken på livet som en strid. Men det är ett rikt liv, inte att man bara pucklar på varandra. Det finns något lekfullt i musiken, samtidigt som man kan känna sig främmande för den stridsdyrkan Alfvén ger uttryck för, säger Tobias Lund.

Musiken är passionerad och scenerna växlar från solig morgon till skymning och stormig natt. Alfvén som tillhör de stora nationalromantikerna i svensk musik använde sig ofta och gärna av folkmusikaliska inslag i sin musik, men i andra symfonin har han också haft ett öra vänt ut mot Europa.

– Han var förtjust i Berlioz och Liszt. Han upptäckte med tiden Wagner och Richard Strauss. Hos dem hittade han ett internationellt musikspråk för att gestalta det som också han själv ville gestalta.

Andra symfonin är till skillnad mot den fjärde delad i flera satser med paus emellan, men det är ett förlopp som tar sin början i första satsens inledning, och sedan utvecklas genom hela symfonin till den allra sista takten.

– En fenomenal progression! Det är också slående, säger Tobias Lund, hur mycket inledningen faktiskt påminner om Midsommarvaka. Han målar upp en pastoral idyll som snabbt växer utanför sina ramar och exploderar, men återkommer gång på gång.

— Göran Persson

Konserter

  • Genre: Kungliga Filharmonikerna

    Patrik Ringborg dirigerar musik av 150-årsjubilaren.

    Onsdag 5 oktober 2022 kl 18.00
  • Genre: Kungliga Filharmonikerna

    Amalie Stalheim spelar en prisbelönad cellokonsert.

    Torsdag 6 oktober 2022 kl 18.00 Kan även ses på Konserthuset Play Kan även ses på Konserthuset Play