Sök på konserthuset.se

Khatia Buniatishvili

Den georgiska pianisten inleder säsongens pianoserie med vidunderlig musik. Hon slog igenom internationellt 2008, och är i dag en av de stora stjärnorna bland pianovirtuoser.

För tio år sedan gjorde den georgisk-franska pianisten Khatia Buniatishvili debut i Konserthuset Stockholm. Konserten ägde rum i Grünewaldsalen, inom ramen för det europeiska samarbetet Rising Stars, och på programmet stod musik av Liszt, Chopin och Stravinsky. Svenska Dagbladets kritiker anade en artist ”som står på tröskeln till en internationell karriär”.

Något som visade sig vara sant. Idag framträder Khatia Buniatishvili med världens mest framstående orkestrar och dirigenter och ger recitaler för utsålda konserthus.

Khatia Buniatishvili är född 1987 i Batoumi, en stad nära Svarta havet i Georgien som då fortfarande var en del av Sovjetunionen. När Georgien blev självständigt 1991 kämpade familjen varje dag mot fattigdomen. "Men jag fick en förståelse för hur man som ung människa kan utveckla sin fantasi och föreställningsvärld även om vardagen är hektisk och svår, både fysiskt och mentalt”, säger hon.

Hennes mamma har alltid varit en stor inspirationskälla och det var också hon som fick henne att börja spela piano vid tre års ålder och var även hennes första lärare. Sedan gick allt väldigt snabbt. Vid sex framträdde hon som solist tillsammans med Tblisis symfoniker, och vid tio gjorde hon sina första internationella framträdanden.

Khatia Buniatishvili pratar obehindrat franska, engelska, georgiska, ryska, och tyska som hon lärde sig som nittonåring när hon studerade för Oleg Maisenberg i Wien. En pianist och pedagog som haft stor betydelse för hur hon utvecklat både sitt spel och synen på sitt konstnärskap.

”Han är en fritt tänkande person, en individualist, som gav oss studenter
utrymme att hitta fram till våra egna tolkningar. Det skänkte mig, vilket var rätt avgörande, styrkan att tro på mig själv och de tolkningar jag gjorde.” Att ge konserter, säger Khatia Buniatishvili, är ”att dela något angeläget med andra människor. Vi behöver alla varandra.”

Hon är också djupt involverad i en rad välgörenhetsevenemang och har deltagit vid flera konserter till stöd för det ukrainska folket. Hon är även ambassadör för den globala barnrättsorganisationen Plan International och flera andra ideella och humanitära hjälporganisationer.

Dessutom är Khatia Buniatishvili stjärna på sociala medier med för närvarande 300 000 följare på Facebook, nästan 200 000 följare på Instagram och 37 000 på Twitter.

På Youtube har klipp från hennes konserter miljoner och åter miljoner
visningar, och hennes utstrålning och förmåga att hamna i fokus har gjort att hon jämförs med popstjärnor som Lady Gaga och Beyoncé.

Hon fick också stor uppmärksamhet när hon 2015 medverkade i en låt på bandet Coldplays album A Head Full of Dreams. Men det var ett undantag, det är den klassiska musikens stora tonsättare som är kärnan i hennes repertoar. Hon återkommer gärna till Oleg Maisenberg som hade ”den där fenomenala fantasirikedomen som gav inspiration att skapa egna bilder av hur musiken kunde gestaltas. Jag behöver inte nödvändigtvis följa någon tradition eller sätt att spela som föregångare tvingat på oss.”

Portarna till Khatia Buniatishvilis berömmelse öppnade sig på allvar 2008 när hon belönades med publikens pris och tredje pris vid den prestigefyllda internationella Arthur Rubinstein-tävlingen i Tel Aviv.

Samma år gjorde hon debut i Carnegie Hall och bara några år senare släppte hon sitt hyllade första album med musik av Franz Liszt, som är en av hennes stora musikaliska förebilder.

Vid sin recital i Konserthuset Stockholm bjuder hon också på hans vidunderligt vackra Consolation nr 3 och den kända och hypervirtuosa Ungersk rapsodi nr 2 i ett arrangemang signerat Vladimir Horowitz och henne själv.

Som en hälsning från hennes hemstad sedan många år, Paris, inleder hon med Erik Saties kända Gymnopédie, dessutom musik av en annan parisare, Frédéric Chopin, bland annat hans patosladdade polonäs op 53, den heroiska. Men också fransk och tysk barock av François Couperin och Bach, och några av Franz Schuberts vackraste stycken, Ständchen och det flödande och melodiskt utsökta impromptut i Gess-dur.

Det finns anledning att se fram emot hur Khatia Buniatishvili inleder årets pianoserie.

— Göran Persson

Kommande konsert

  • Genre: Kammarmusik

    Den georgiska pianisten är äntligen tillbaka i Konserthuset.

    Söndag 2 oktober 2022 kl 15.00