Sök på konserthuset.se

Magisk mozart

Den tyska operastjärnan Diana Damrau gästar årets Nobel Prize Concert. Det blir första gången hon sjunger i Stockholm – ja, det är till och med första gången hon framträder i Sverige. Lyssna fick ett samtal med henne inför konserten.

Nobelveckan är tillbaka i all sin prakt, och för Konserthusets del gäller det förstås både själva Nobelprisutdelningen och Nobel Prize Concert ett par dagar före. I år gästar den tyska operastjärnan Diana Damrau, beundrad på högklassiga operascener som Wiener Staatsoper, Metropolitan i New York och La scala i Milano.

Med Nobel Prize Concert gör hon nu äntligen sin debut i Konserthuset
Stockholm och sjunger bland annat Mozartarior. Det är faktiskt inte bara första gången som Diana Damrau framträder i Stockholm, det är också en Sverigedebut!

– Ja. Jag är väldigt exalterad över det, och förstås tacksam över att få vara med i ett så prestigefyllt sammanhang.

Svenska sångare möter du säkert runt om i världen, är det någon som du känner dig särskilt nära?

– Anne Sofie von Otter. Hon är begåvad på så många sätt. Jag älskar hennes artisteri och hennes stil, och hon har en enormt bred repertoar.
– Och förstås Birgit Nilsson! Hon är en av de största genom tiderna, men henne fick jag aldrig chansen att träffa personligen.

Nobel Prize Concert är en av de stora händelserna under Nobelveckan, och alla Nobelpristagare med sällskap är inbjudna till konserten. Hur gick dina tankar kring val av repertoar?

– Mozart är ett av de största genierna i musikhistorien som mänskligheten upplevt. En av mina favoritroller är grevinnan i Figaros bröllop. I en av ariorna, Dove sono i bei momenti, sjunger hon i en mycket svår stund, men hon ger inte upp och slåss för sin kärlek och för sin framtid. Den är fylld av hopp och medmänsklighet och kommer att vara med.

– Nobelpriset hyllar mänsklighetens främsta bedrifter, och texten till Mozarts konsertaria A Berenice ... Sol nascente passar perfekt här med orden ”E ammirarti io vo' tacendo, E ammirando io tacerò”: Jag ska beundra er i tysthet, och när jag beundrar er förblir jag tyst.”

Att framföra arior som separata nummer, utanför sitt dramatiska sammanhang, innebär det några särskilda utmaningar för en sångare?

– Man måste gå in i rollen, och i scenen i operan. Arior är höjdpunkter då ord och känslor forsar ur rollen man spelar, och på konsert har man förstås inte den känslomässiga uppbyggnaden som lett dit. Men det hör till vår yrkeskunskap som sjungande skådespelare att veta hur man gör för att på bara någon sekund hitta in i rollen. Och allt finns i musiken.

Mozartroller hör utan tvekan till dina specialiteter. Vilka vägar ser du för dig och din röst framöver?

– Jag kom nyss hem från min debut som grevinnan Madeleine i Richard Strauss opera Capriccio, på Bayerische Staatsoper. Att få sjunga och spela den rollen var helt underbart. Jag upplevde att rollens mångsidighet och emotionella djup passade mig bra. Kritiker har annars menat att min röst ”mognar men förblir ungdomlig på samma gång”. Jag ser fram emot att utforska fler Strauss-operor och det är också dags att ta nästa steg i Mozart-repertoaren.

Det är Manfred Honeck som dirigerar när du kommer till Konserthuset, en regelbunden gäst hos Kungliga Filharmonikerna. Vad tänker du om hans kvaliteter i den repertoar du valt här?

– Med Manfred Honeck har jag haft förmånen att göra en produktionen av Läderlappen på Semperoper i Dresden. Jag älskar hans tydliga och energirika sätt att dirigera, helt perfekt för till exempel Mozart. Med hans tysk-österrikiska rötter kan jag inte tänka mig någon bättre lämpad i den repertoaren. Jag ser fram emot att arbeta med honom igen.

– Det finns förresten fler kopplingar till familjen: jag arbetade i många år med hans bror Otto Honeck, som var repetitör vid musikhögskolan i Würzburg när jag studerade där. Jag lärde mig mycket av honom.

Blir det här också första Stockholmsbesöket för din del?

– För några år sen var jag på kryssning med MS Deutschland som la till i Stockholm, men tyvärr hade vi bara några timmar på oss den gången. Sen dess har jag längtat efter att få komma tillbaka och utforska den vackra staden.

Det blir mer tid för Diana Damrau att upptäcka Stockholm den här gången – ett vintrigt Stockholm i december.

— Tony Lundman

Konsert

  • Genre: Kungliga Filharmonikerna, Vokalt

    Den tyska operastjärnan Diana Damrau är solist och Manfred Honeck leder orkestern.

    Torsdag 8 december 2022 kl 19.00