Sök på konserthuset.se

Symphonic Memories


Spelmusiken har blivit ett återkommande inslag i Konserthuset sedan den första konserten i genren arrangerades i juni 2006. Succén var omedelbar och de bejublade konserterna har sedan dess varit en självklar del i Kungliga Filharmonikernas repertoar. I juni är det dags för årets konsert: Symphonic Memories.

I Japan har album med spelmusik givits ut sedan 1980-talet och den första spelkonserten någonsin hölls 1987 i Tokyo. Här i västvärlden är det fortfarande relativt nytt att spelmusiken är så spridd och lättillgänglig.
En av dem som arbetat för spridningen av genren är den tyske konsertproducenten Thomas Böcker. Han står bakom programmet till årets konsert med Kungliga Filharmonikerna, liksom flera av de tidigare produktionerna som framförts i Konserthuset.

När Böcker växte upp var spelmusik något nischat och sällsynt.
– Mitt äldsta minne av ett spelmusikalbum var Chris Hülsbecks debutskiva Shades från 1991, berättar han. Det var den första cd-skivan jag ägde. Jag läste om den i en speltidning hemma hos en kompis och kunde knappt tro att det var sant! Tidigare hade jag själv spelat över hans musik på kassettband. Att få lyssna på riktiga studioversioner var jättespännande.

När Thomas Böcker så småningom arrangerade sin första egna konsert – i Leipzig i början av 2000-talet – var det något av en chansning.
– Jag var i tjugoårsåldern och hade knappt någon erfarenhet av att arbeta med en orkester. Undermedvetet hoppades jag ju att det skulle bli fler konserter. När jag upplevde publikens reaktioner stärktes mitt självförtroende. Det fanns definitivt ett intresse för spelkonserter och jag ville visa att de kunde bli ännu bättre!

I dataspel kan spelaren ofta själv forma och påverka berättelsen – till skillnad från till exempel musikdramatik eller film där händelseförloppet är identiskt vid varje tillfälle. Denna egenskap påverkar spelens musik, som ofta består av många korta stycken som får sitt sammanhang under spelets gång. Många spelkonserter innehåller följaktligen korta, fristående stycken eller sviter som fokuserar på de mest kända bitarna.

Thomas Böcker och hans team har dock valt att gå en annan väg. För varje ny konsert blir musikvalen och bearbetningarna djärvare och mer snillrika. I stället för korta stycken presenterar de stora, genomarbetade orkesterverk som på ett kraftfullt och engagerande sätt återskapar stämningen och handlingen i varje spel, som i musikdramatik eller en symfonisk dikt.
– Våra arrangemang är omfångsrika och varierade på ett sätt som kräver mycket arbete för både orkestern och dirigenten. Att ta sig an musiken för lättvindigt kan vara förödande. Den växlar i tempo, stil och stämning, och kräver en dirigent som varken ryggar för modern musik eller för en Mahlersymfoni.

Konserten Symphonic Memories är en ”best of”-konsert på så sätt att tre av programpunkterna kommer från tidigare produktioner. Samtidigt är musiken en mycket medveten mix; med örat mot den virtuella marken har man valt ut publikfavoriter som även kontrasterar och kompletterar varandra. Musik ur Final Fantasy står i centrum; det blir bland annat två stycken som tidigare spelats av Kungliga Filharmonikerna och som också finns att uppleva på KonserthusetPlay.

Dessutom bjuds publiken på en världsnyhet:
– Det känns stort att med Kungliga Filharmonikerna i Stockholm få bjuda på världspremiären av en svit med musik ur FINAL FANTASY XV, det senast spelet i serien. Jag tror och hoppas att våra fans kommer att tycka om den här konserten lika mycket som vi.

­— David Saulesco

Lyssna på FINAL FANTASY VI på vår playkanal (öppnas i nytt fönster)

Lyssna på FINAL FANTASY VIII på vår playkanal (öppnas i nytt fönster)

Kommande konserter

Det finns inga träffar för detta val