Sök på konserthuset.se

Tabita Berglund

Den unga norska dirigenten blev snabbt återinbjuden till Kungliga Filharmonikerna efter sin debut, och hon gör en kometkarriär i det internationella musiklivet. Lyckan är när ett partitur berättar hur det vill bli spelat.

Att Tabita Berglund blev dirigent var egentligen en slump. Hon hade en framgångsrik karriär som cellist. 2015 var hon klar med sin master hos Truls Mørk på Musikhögskolan i Oslo och under några år frilansade hon i Norges alla stora orkestrar. Men så var det en röst inom henne som sa att det fanns något mer.

– Jag hittade en deltidskurs i dirigering som jag ville gå för att få bättre partiturförståelse. Jag hade ingen ambition att bli dirigent. Under antagningsprovet skulle vi dirigera uvertyren till Ödets makt av Verdi och jag kände redan under första takten att det var något som fungerade, trots att jag aldrig hade gjort det förut, säger Tabita Berglund.

Hon studerade vidare under Ole Kristian Ruud och tog examen från masterkursen i orkesterdirigering vid Norges Musikhögskola 2019. Sedan dess har det gått snabbt. Berglund har blivit en sensation och gjort succé med sin livliga och karismatiska stil. Under säsongen 22/23 väntar en rad debuter med orkestrar över hela världen.

– Det viktigaste jag tar med mig från min tid som cellist är en väldigt tydlig kompass för vilken dirigent jag önskar vara. Jag vill bli en dirigent som jag själv hade velat spela med, säger Berglund.

Hur är en sådan dirigent?
– Det är någon som får musikerna att prestera sitt allra bästa. Jag känner direkt i magen vad jag måste fokusera på. Jag tror att den klara bilden är en av anledningarna till att det gått så fort för mig, säger hon.

Med en raketkarriär följer en stor mängd repertoar att studera. Vissa partitur kan hon bara läsa igenom, men för andra partitur tar hon fram cellon och spelar och sjunger de olika stämmorna tills musiken sitter under huden.

– I starten är jag som en antenn. När jag börjar knäcka koden kan jag gå in och knåda degen. För mig handlar det om att vara så öppen som överhuvudtaget är möjligt och låta partituret berätta hur det vill bli spelat. Ju mer jag studerar desto mer förstår jag att det handlar om att lyssna efter vad musiken vill. Att komma bakom noterna på något sätt. Vad är känslan? Vad vill musiken säga?
Hon är inte särskilt upptagen av tonsättarna och deras intentioner, utan det är musiken som är viktigast.

– Det är något som alla stora tonsättare och låtskrivare säger. De
komponerar inte, musiken kommer till dem. Sibelius pratade om att han fick mosaikbitar från Gud, hans uppgift var att sätta ihop dem till en hel bild. Adele säger samma i dag, hon är mer som ett medium. Låtarna kommer till henne. Och då är det musiken som är det intressanta.

Känner du också så, att musiken kommer till dig?
– I goda ögonblick. När man kommer dit att partituret själv berättar hur det vill bli spelat, då känner jag att jag är där. Men det kräver enormt mycket tid. Och det är inte alltid man når dit, men när man gör det så blir man hemskt lycklig.

En självklar förebild för Tabita Berglund är Esa-Pekka Salonen, vars stil hon beskriver som organisk. Han behöver inte använda en kalori när han dirigerar, allt sker så naturligt. Förutom det tekniska finns det andra aspekter som inspirerar Berglund.

– Jag försöker leva upp till Claudio Abbados mänsklighet. Och Carlos Kleibers förmåga att sätta ord på vad musiken vill. Hans repetitioner måste ha varit underbart inspirerande, han hade verkligen bilder och metaforer för allting och det gillar jag.

Debuten med Kungliga Filharmonikerna 2021 beskriver Tabita Berglund som en positiv tändning. Hon blev genast återinbjuden och i februari 2023 väntar konserter med bland annat Schuberts ofullbordade symfoni.

– Att jobba med en ny orkester är som att gå på blind date. Man ska träffa en människa som man kanske hört lite om men som man aldrig träffat. Vem är du och hur funkar vi ihop? Det är sånt man måste klura ut.

— Anna Bjermqvist

Torsdag 16 februari 2023 kl 19.00

Den unga norska sensationen Tabita Berglund dirigerar och Fredrik Ekdahl är solist i Webers enastående Fagottkonsert.

Lördag 18 februari 2023 kl 15.00

Den unga norska sensationen Tabita Berglund dirigerar och Fredrik Ekdahl är solist i Webers enastående Fagottkonsert.