Sök på konserthuset.se

Yo-Yo Ma

Musik som enande kraft: kultur bygger broar, säger den världsberömde cellisten. Nu kommer han på ett efterlängtat besök.

Yo-Yo Ma gästade Konserthuset Stockholm första gången redan 1982, då som solist i Schumanns cellokonsert. Sedan dess har han varit här flera gånger, senast 2019 i en recital tillsammans med pianisten Kathryn Stott. Nu får vi återigen uppleva honom tillsammans med Kungliga Filharmonikerna, den här gången i Joseph Haydns melodiskt vackra D-durkonsert.

När Yo-Yo Ma fick Polarpriset 2012 löd prismotiveringen: ”Med sin cello och sin nyfikenhet i bagaget har han färdats längs Sidenvägen och korsat såväl kulturella som musikaliska gränser. Yo-Yo Ma förenar människor över hela världen och visar oss att musik är kommunikation, passion och utbyte av erfarenheter.”

Yo-Yo Ma är född i Paris av kinesiska föräldrar men flyttade som sjuåring med sin familj till New York. Som uppmärksammat underbarn framträdde han för presidentparet Kennedy vid en konsert arrangerad av Leonard Bernstein, och han fick spela upp för legendariske cellisten Pablo Casals. ”Mycket bra, men glöm inte bort att också spela baseball. Casals berättade sedan att han såg sig själv först och främst som människa, i andra hand musiker och först i tredje hand cellist”, minns Yo-Yo Ma.

Han startade sina musikstudier vid Juilliard School of Music men hoppade av och sökte sig som 16-åring till Harvard där han studerade antropologi och skönlitteratur. Studierna på Harvard var för Yo-Yo Ma ett sätt att söka efter insikter och förstå mer av världen, gräva i spåren där olika kulturer, både musikaliska och mänskliga, korsas.

Och han återkommer också ofta till kulturen och musiken som en enande kraft. Att det är något som ger oss möjlighet att förstå vår miljö, varandra och oss själva. ”Kultur hjälper oss att föreställa oss en bättre framtid.”

Silkroad, en ideell organisation med syfte att stödja kulturella utbyten mellan musiker, konstnärer och institutioner startades på Yo-Yo Mas initiativ. Inspirationen kom från Sidenvägen, medeltidens nätverk av handelsvägar mellan Europa och Kina genom Centralasien. En viktig roll har The Silk Road Ensemble, ett kollektiv på uppåt sextio musiker, tonsättare och arrangörer, där alla har rötter i olika kulturer längs Sidenvägen.

Oavsett om det rör sig om musik från olika delar av världen eller välkänd klassisk repertoar, borrar sig Yo-Yo Ma djupt ner i musikens innersta. 2017 spelade han för tredje gången in Bachs sviter för solocello, ett av de verkligt centrala verken för solocello. De tidigare inspelningarna 1984 och 1998 var hyllade och framgångsrika, men han ville ändå ta sig an dem en gång till för att söka nya dimensioner i Bachs rika och fascinerande musik.

”De sex cellosviterna har varit mina ständiga musikaliska följeslagare. I nästan sex decennier har de gett mig näring, tröst och glädje. Den musiken fortsätter ännu idag, efter trehundra år, att hjälpa oss att navigera genom oroliga tider. Musik, som all kultur, hjälper oss att förstå vår miljö, varandra och oss själva” säger Yo-Yo Ma.

Tillsammans med ledande orkestrar och dirigenter ger Yo-Yo Ma konserter över hela världen. Det internationella och i alla bemärkelser gränsöverskridande perspektivet är fortfarande viktigt för honom. Han vill inte på något sätt isolera sig från nya intryck och inte heller från den tid som är nu. Musiken är inte en isolerad företeelse utan något som uppstår och skapas i relation till allt som finns omkring oss. Och att behärska ett instrument ger möjlighet att hitta sin egen röst. Som solist får han omvärldens erkännande, men det är inte det viktigaste, menar han.

”Att vara musiker handlar om personlig utveckling och inre tillfredsställelse. Det i sin tur kan användas för att uttrycka och förmedla något viktigt till lyssnaren. Allt jag älskar i livet utanför musiken har med människor att göra, och att spela cello gör det möjligt för mig att uppfylla det intresset genom musiken.”

Med sin stora och varma ton har Yo-Yo Ma också en sällsynt förmåga att förmedla musikens både lustfyllda och dramatiska dimensioner. Det får vi höra i oktober, när han tillsammans med Kungliga Filharmonikerna under ledning av hedersdirigent Alan Gilbert är solist i Joseph Haydns både originella och virtuosa D-durkonsert.

— Göran Persson

Fakta

  • Född i Paris 1955. Kinesiska föräldrar.
  • Sedan 1978 gift med Jill Horner med vilken han har en son och en dotter. Bor i Cambridge, Massachusetts.
  • Har spelat vid nio presidentinstallationer, senast Joe Bidens.
  • Spelat in omkring 90 album, nominerats till 29 Grammy Awards och vunnit 18.
  • Växlar mellan sina tre cellor: en Davidoff Stradivarius från 1712, en Montagnana från 1733 och en cello tillverkad 2003 av Moes & Moes.

Konserter

  • Genre: Kungliga Filharmonikerna

    Hedersdirigent Alan Gilbert leder Kungliga Filharmonikerna. Yo-Yo Ma är mottagare av Birgit Nilsson Prize 2022.

    Söndag 16 oktober 2022 kl 16.00
  • Genre: Kungliga Filharmonikerna

    Högtidlig ceremoni med anledning av att Yo-Yo Ma tar emot Birgit Nilsson Prize 2022.

    Tisdag 18 oktober 2022 kl 18.00