Sök på konserthuset.se

En klassisk paus för kropp och själ

Varsågod, vi bjuder på musik och rörelse i ett samarbete mellan Kungliga Filharmonikerna och Friskis&Svettis Stockholm. Hitta din favorit bland sex olika minipass, eller gör alla i en följd – oavsett vad du väljer lovar vi en kulturell träningsupplevelse.

Träning, liksom mycket annat i vår vardag, har flyttat in i hemmen. Konserthuset Stockholm och Kungliga Filharmonikerna har klivit fram som en av musikvärldens mest aktiva streamingaktörer, och Friskis&Svettis har under det senaste året utvecklat sitt digitala utbud. I ett gemensamt friskvårdsprojekt presenterar vi nu en unik satsning: Friskispass till livemusik med orkestern!

Välkommen att ta del av filmerna på det sätt som du själv vill. En i taget, eller alla i rad. Du kan välja att röra dig stående eller sittande – eller varför inte hitta på en helt egen koreografi? Självklart kan du även njuta i stillhet av vacker musik och bild.

Introduktion

Välkommen till sex olika träningspass med klassisk musik. Välj att göra ett av passen som en kort paus i vardagen. Eller kör alla pass i ett svep så blir det en kulturell träningsupplevelse på knappt 20 minuter. 

Uppvärmning med Offenbach

Mjuka upp kroppen i ett mjukt valsigt flow med musiken som guide. Du rör dig till den skönt gungande Barcarole ur operan Hoffmans äventyr av Jacques Offenbach.

Pulshöjning i Bergakungens sal

Här inleder du försiktigt tassande för att sedan trampa igång pulsen ordentligt. Edvard Griegs kända musik ur Peer Gynt-sviten börjar svagt, men stegras efterhand till högsta intensitet.

Rörlighet med Peer Gynt

Här jobbar du mjukt och lite flexigt med dynamisk rörlighet för över- och underkropp till Edvard Griegs naturmålande Morgonstämning, musik som glittrar av hög och klar luft.

Benstyrka med Beethovens femma

Här använder du musikens kraft maximalt och ger benen och balansen en rejäl utmaning. Du jobbar till den klassiska musikens kanske allra mest kända toner: Da-da-da-daa… inledningen till Ludwig van Beethovens femte symfoni. 

Jympa till Ungersk dans

Chans att leka med kontrasterna mellan kraftfullt och sensuellt! Du får också upp pulsen en dos i några klassiska jympamoves. Håll tempot ända in i mål med hjälp av Johannes Brahms dansanta musik.

Nedvarvning med Satie

Med mjuka pulserande rörelser trappar du ner och kommer samtidigt åt ryggrotation och baksida lår. En stilla vals av Erik Satie hjälper dig att komma ner i varv.


För mer rörelseinspiration, besök Friskis&Svettis Stockholm (öppnas i nytt fönster)