Sök på konserthuset.se
Genre: Orkestergästspel

INSTÄLLT: LvB250 – BEETHOVENS SEXA

Den här konserten har ställts in.

Restriktioner med anledning av coronaviruset gör att detta evenemang tyvärr är inställt.

Mer information om återbetalningar och hur Konserthusets verksamhet påverkas

***

I Pastoralsymfonin beskriver Beethoven livet på landet i början av 1800-talet. Musik som tar klivet in i romantiken. Emilie Mayer som var född 1812 tog starka intryck av Beethovens musik, vilket vi kan höra i hennes Faustuvertyr.

I Pastoralsymfonin är det Beethoven själv som för ovanlighetens skull gett de olika satserna målande namn: ”Glada känslors uppvaknande vid ankomsten till landet”, ”Vid bäcken”, ”Lustigt samkväm med lantfolk”, ”Åskväder och storm” och ”Herdesång”.  Beethoven beskrivs gärna som allvarlig, butter och svår, nästan lite arg.  Men här tar han oss med på en avkopplande och ljus musikalisk resa på landet, det är bara ett ovädersutbrott som stör idyllen.

Emelie Mayer var tidigt starkt påverkad av Wienklassikerna Haydn, Mozart och framförallt Beethoven. Hon var en av de mest betydande tyska symfonikerna i perioden mellan Schumann och Brahms och komponerade en rad stora verk i genren. Några av dem har tyvärr gått förlorade.

Vid den här konserten gästas Konserthuset Stockholms stora Beethovenfestival av Kungliga Hovkapellet, som leds av Kungliga Filharmonikernas hedersdirigent Alan Gilbert. Det var också Kungliga Hovkapellet som gav den första offentliga konserten med ett verk av Beethoven i Sverige, på just denna dag: den 25 mars 1805.

Köp programboken för festivalen Ladies v. Beethoven (öppnas i nytt fönster)

Läs mer om hela Beethovenåret (öppnas i nytt fönster)

Den här konserten har ställts in.

Onsdag 25 mars 2020
kl 18.00

Sluttid ca kl 19.00

Pris:

120-340 kr

Restriktioner med anledning av coronaviruset gör att detta evenemang tyvärr är inställt.

Mer information om återbetalningar och hur Konserthusets verksamhet påverkas

***

I Pastoralsymfonin beskriver Beethoven livet på landet i början av 1800-talet. Musik som tar klivet in i romantiken. Emilie Mayer som var född 1812 tog starka intryck av Beethovens musik, vilket vi kan höra i hennes Faustuvertyr.

I Pastoralsymfonin är det Beethoven själv som för ovanlighetens skull gett de olika satserna målande namn: ”Glada känslors uppvaknande vid ankomsten till landet”, ”Vid bäcken”, ”Lustigt samkväm med lantfolk”, ”Åskväder och storm” och ”Herdesång”.  Beethoven beskrivs gärna som allvarlig, butter och svår, nästan lite arg.  Men här tar han oss med på en avkopplande och ljus musikalisk resa på landet, det är bara ett ovädersutbrott som stör idyllen.

Emelie Mayer var tidigt starkt påverkad av Wienklassikerna Haydn, Mozart och framförallt Beethoven. Hon var en av de mest betydande tyska symfonikerna i perioden mellan Schumann och Brahms och komponerade en rad stora verk i genren. Några av dem har tyvärr gått förlorade.

Vid den här konserten gästas Konserthuset Stockholms stora Beethovenfestival av Kungliga Hovkapellet, som leds av Kungliga Filharmonikernas hedersdirigent Alan Gilbert. Det var också Kungliga Hovkapellet som gav den första offentliga konserten med ett verk av Beethoven i Sverige, på just denna dag: den 25 mars 1805.

Köp programboken för festivalen Ladies v. Beethoven (öppnas i nytt fönster)

Läs mer om hela Beethovenåret (öppnas i nytt fönster)

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Emilie Mayer Faustuvertyr
    12 min
  • Ludwig van Beethoven Symfoni nr 6 "Pastoral"
    40 min
  • Medverkande

  • Kungliga Hovkapellet
  • Alan Gilbert dirigent

Onsdag 25 mars 2020
kl 18.00

Sluttid ca kl 19.00

Pris:

120-340 kr