Sök på konserthuset.se
Genre: Kungliga Filharmonikerna, Vokalt

Flyttat: Tonsättarfestival: invigning Clocks Without Hands

Årets tonsättarfestival är på grund av Covid-19 flyttad till november 2021.

Biljettinformation

Har du konsertserien Torsdag Mellan? Denna konsert ersätts då av den nyinsatta konserten samma datum med Karina Canellakis och Nina Stemme. Du kommer att få information per e-post om biljetthanteringen i tid innan konserten. 

Här hittar du mer information om biljetthantering och återköp

***

Österrikiska Olga Neuwirth är årets tonsättarprofil.

Årets internationella tonsättarfestival i Konserthuset ägnas den österrikiska tonsättaren Olga Neuwirth, en av de stora fixstjärnorna i dagens konstmusik.

I hennes musik kan man hitta impulser från Stravinsky, Monteverdi, jazz, populärmusik och hiphop. Men trådarna sträcker sig också bakåt till Gustav Mahler, Alban Berg och Arnold Schönberg. Hon tar även starka intryck från bildkonst, performance och installationer, litteratur, teater och film. Allt smälter i hennes samtidsfärgade musik samman till något helt nytt och personligt.

Olga Neuwirth föddes 1968 och började spela trumpet tidigt, men en käkskada satte stopp för den karriären. Trumpeten är dock fortfarande viktig för henne och årets Tonsättarfestival inleds med Laki för solotrumpet, följt av en fanfar ur operan Orlando som hade urpremiär på Wienoperan i oktober 2019. Det var första gången någonsin en opera av en kvinnlig tonsättare sattes upp på den anrika scenen.

Med celesta, omstämda violiner och en rikt bestyckad slagverkssektion lockar Olga Neuwirth fram oanade klangeffekter ur orkestern i Clinamen/Nodus. Det var ett beställningsverk till Pierre Boulez på hans 75-årsdag. Han dirigerade själv uruppförandet i London år 2000.

Även Masaot/Clocks without hands var en beställning inför ett tonsättarjubileum, den här gången från Wienfilharmonikerna till 100-årsminnet av Gustav Mahlers död. Musiken är en poetisk reflektion över tiden och hur minnen bleknar och omskapas. Ur den stora klangväven frigör sig uppsluppen musik från Balkan, men med en annorlunda, skruvad atmosfär.

Vid invigningskonserten får vi också uppleva uruppförandet av Keyframes for a Hippogriff – Musical Calligrams in memoriam Hester Diamond. Musiken är en hyllning till den amerikanska konstsamlaren Hester Diamond och visar samtidigt upp hennes stora intresse för filmteknik. Keyframe kallas bilder som i datoranimerad film är start och slutpunkt för en mjuk rörelse.

Årets tonsättarfestival är på grund av Covid-19 flyttad till november 2021.

Torsdag 5 november 2020
kl 19.00

Sluttid ca kl 21.00

Pris:

225-430 kr

Biljettinformation

Har du konsertserien Torsdag Mellan? Denna konsert ersätts då av den nyinsatta konserten samma datum med Karina Canellakis och Nina Stemme. Du kommer att få information per e-post om biljetthanteringen i tid innan konserten. 

Här hittar du mer information om biljetthantering och återköp

***

Österrikiska Olga Neuwirth är årets tonsättarprofil.

Årets internationella tonsättarfestival i Konserthuset ägnas den österrikiska tonsättaren Olga Neuwirth, en av de stora fixstjärnorna i dagens konstmusik.

I hennes musik kan man hitta impulser från Stravinsky, Monteverdi, jazz, populärmusik och hiphop. Men trådarna sträcker sig också bakåt till Gustav Mahler, Alban Berg och Arnold Schönberg. Hon tar även starka intryck från bildkonst, performance och installationer, litteratur, teater och film. Allt smälter i hennes samtidsfärgade musik samman till något helt nytt och personligt.

Olga Neuwirth föddes 1968 och började spela trumpet tidigt, men en käkskada satte stopp för den karriären. Trumpeten är dock fortfarande viktig för henne och årets Tonsättarfestival inleds med Laki för solotrumpet, följt av en fanfar ur operan Orlando som hade urpremiär på Wienoperan i oktober 2019. Det var första gången någonsin en opera av en kvinnlig tonsättare sattes upp på den anrika scenen.

Med celesta, omstämda violiner och en rikt bestyckad slagverkssektion lockar Olga Neuwirth fram oanade klangeffekter ur orkestern i Clinamen/Nodus. Det var ett beställningsverk till Pierre Boulez på hans 75-årsdag. Han dirigerade själv uruppförandet i London år 2000.

Även Masaot/Clocks without hands var en beställning inför ett tonsättarjubileum, den här gången från Wienfilharmonikerna till 100-årsminnet av Gustav Mahlers död. Musiken är en poetisk reflektion över tiden och hur minnen bleknar och omskapas. Ur den stora klangväven frigör sig uppsluppen musik från Balkan, men med en annorlunda, skruvad atmosfär.

Vid invigningskonserten får vi också uppleva uruppförandet av Keyframes for a Hippogriff – Musical Calligrams in memoriam Hester Diamond. Musiken är en hyllning till den amerikanska konstsamlaren Hester Diamond och visar samtidigt upp hennes stora intresse för filmteknik. Keyframe kallas bilder som i datoranimerad film är start och slutpunkt för en mjuk rörelse.

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Konserten inställd på grund av pandemi
  • Olga Neuwirth Laki för solotrumpet
    8 min
  • Olga Neuwirth Fanfar ur Orlando
  • Olga Neuwirth Clinamen/Nodus för stråkorkester, slagverk och celesta
    15 min
  • Olga Neuwirth Keyframes for a Hippogriff - Musical Calligrams in memoriam Hester Diamond
  • Paus
    25 min
  • Olga Neuwirth Masaot/Clocks without Hands
    20 min
  • Medverkande

  • Kungliga Filharmonikerna
  • Baldur Brönnimann dirigent
  • Andrew Watts countertenor
  • Joakim Agnas trumpet
  • Barnkör

Torsdag 5 november 2020
kl 19.00

Sluttid ca kl 21.00

Pris:

225-430 kr