
Med över 100 konserter årligen och kreativ programsättning är Kungliga Filharmonikerna en orkester i ständig utveckling. En av världens bästa orkestrar, har det sagts om Kungliga Filharmonikerna. Sedan pandemins utbrott 2020 har den digitala närvaron utökats enormt.
Turnéinbjudningar och skivrecensioner talar sitt tydliga språk. Gästande dirigenter och solister prisar orkestern för den höga nivån och många framhåller särskilt den ambitiösa och nyfikna attityden hos musikerna. Orkesterns stora filmarkiv på streamingtjänsten Konserthuset Play har också uppmärksammats internationellt; ”… an invigorating reminder of what a truly world-class band this is” (The Guardian, April 2020)
Under de extraordinära omständigheterna som följde på pandemins utbrott 2020 utökade Kungliga Filharmonikerna sin digitala närvaro enormt, med veckovisa livesändningar. Som en följd växte också biblioteket av filmade konserter på Konserthuset Play dramatiskt.
De filmade konserterna ser du på Konserthuset Play.
Den enastående Víkingur Ólafsson är solist och vi hör även dansant musik av Dukas och Richard Strauss. OBS! Programändring: Beethovens kejsarkonsert ersätter Brahms andra pianokonsert.
Onsdag 14 maj 2025 kl 19.00Víkingur Ólafsson. Foto: Nadja Sjöström
Stéphane Denève. Foto: Nadja Sjöström
Kungliga Filharmonikerna. Foto: Nadja Sjöström
Den enastående Víkingur Ólafsson är solist och vi hör även dansant musik av Dukas och Richard Strauss. OBS! Programändring: Beethovens kejsarkonsert ersätter Brahms andra pianokonsert.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salenIsländske Víkingur Ólafsson är en av världens just nu mest hyllade och efterfrågade pianister. The New York Times myntade smeknamnet Islands Glenn Gould och hans inspelningar blir överösta med femstjärniga recensioner. Den här säsongen är han Konserthuset Stockholms Artist-in-Residence.
Efter succén med Bachs Goldbergvariationer som han spelade för full salong här i Konserthuset förra säsongen tar han denna säsong sig an flera av den klassiska musikvärldens stora B:n – Brahms och Beethoven. Han framför Beethovens sena pianosonater i en solorecital några dagar före denna konsert. I höstas spelade han Brahms första pianokonsert och nu är det dags för Beethovens kejsarkonsert med Kungliga Filharmonikerna.
När Beethoven flyttade till Wien var det som pianist han först slog igenom. Publiken hänfördes av hans blixtrande teknik och improvisationsförmåga. Centralt i hans pianoproduktion står de fem fantastiska pianokonserterna. Kejsarkonserten är den femte. Titeln Kejsarkonserten syftar på den majestätiska första satsen som inleds med kraftiga orkesterackord och virtuosa arpeggion och löpningar över hela klaviaturen.
Den franske dirigenten Stéphane Denève leder även Kungliga Filharmonikerna i amerikanska Stacy Garrops vackra Penelope Waits från 2013, inspirerad av grekisk mytologi, och mytologisk musik med danstema av Paul Dukas och Richard Strauss.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salenStora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salenDen enastående Víkingur Ólafsson är solist och vi hör även dansant musik av Dukas och Richard Strauss. OBS! Programändring: Beethovens kejsarkonsert ersätter Brahms andra pianokonsert.
Torsdag 15 maj 2025 kl 19.00Víkingur Ólafsson. Foto: Nadja Sjöström
Stéphane Denève. Foto: Nadja Sjöström
Kungliga Filharmonikerna. Foto: Nadja Sjöström
Den enastående Víkingur Ólafsson är solist och vi hör även dansant musik av Dukas och Richard Strauss. OBS! Programändring: Beethovens kejsarkonsert ersätter Brahms andra pianokonsert.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salenIsländske Víkingur Ólafsson är en av världens just nu mest hyllade och efterfrågade pianister. The New York Times myntade smeknamnet Islands Glenn Gould och hans inspelningar blir överösta med femstjärniga recensioner. Den här säsongen är han Konserthuset Stockholms Artist-in-Residence.
Efter succén med Bachs Goldbergvariationer som han spelade för full salong här i Konserthuset förra säsongen tar han denna säsong sig an flera av den klassiska musikvärldens stora B:n – Brahms och Beethoven. Han framför Beethovens sena pianosonater i en solorecital några dagar före denna konsert. I höstas spelade han Brahms första pianokonsert och nu är det dags för Beethovens kejsarkonsert med Kungliga Filharmonikerna.
När Beethoven flyttade till Wien var det som pianist han först slog igenom. Publiken hänfördes av hans blixtrande teknik och improvisationsförmåga. Centralt i hans pianoproduktion står de fem fantastiska pianokonserterna. Kejsarkonserten är den femte. Titeln Kejsarkonserten syftar på den majestätiska första satsen som inleds med kraftiga orkesterackord och virtuosa arpeggion och löpningar över hela klaviaturen.
Den franske dirigenten Stéphane Denève leder även Kungliga Filharmonikerna i amerikanska Stacy Garrops vackra Penelope Waits från 2013, inspirerad av grekisk mytologi, och mytologisk musik med danstema av Paul Dukas och Richard Strauss.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salenStora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salenMoses Pergaments drabbande mästerverk för orkester, kör och sångsolister.
Torsdag 22 maj 2025 kl 18.00Moses Pergament. Foto: Anna Riwkin/Moderna Museet
Agneta Eichenholz
Kjetil Støa
Tobias Ringborg. Foto: Nadja Sjöström
Eric Ericsons Kammarkör. Foto: Markus Gårder
Kungliga Filharmonikerna. Foto: Nadja Sjöström
Moses Pergaments drabbande mästerverk för orkester, kör och sångsolister.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salenFinlandssvenske Moses Pergament (1893–1977) var en framträdande och välkänd profil i musiklivet, verksam både som tonsättare och som musikkritiker i Svenska Dagbladet, men i dag tyvärr tämligen bortglömd. Han var född i ett ortodoxt judiskt hem i Helsingfors men flyttade till Stockholm i 20-årsåldern.
Den judiska sången tillkom i slutet av andra världskriget, medan Förintelsen ännu pågick och allt mer uppdagades. Texterna är hämtade ur två av Ragnar Josephsons diktsamlingar från början av 1900-talet: Kedjan och Judiska dikter. Där fann Pergament ”känslorna hos en sann jude. Inte en föraktlig nationalism, utan en befriande känsla av samhörighet, även under det största lidande”. Verket har kallats ”körsymfoni”, men i sin biografi om Pergament (2016) argumenterar Carl-Gunnar Åhlén för att ”symfonisk sångcykel” vore en bättre beskrivning.
Det här är mästerlig, överväldigande och känslomässigt drabbande musik som genom åren blivit sorgligt försummad. Den enda inspelning som finns är från 1974 – med Kungliga Filharmonikerna, solister och kör under ledning av James DePreist. Det var också Kungliga Filharmonikerna som 1947 uruppförde Den judiska sången i sin helhet, sedan olika planerade framföranden i åratal hade fördröjts, förmodligen på grund av politisk ängslighet – alltså också efter Nazitysklands besegring.
Här leds Kungliga Filharmonikerna och Eric Ericsons Kammarkör av Tobias Ringborg, och som sångsolister hör vi Agneta Eichenholz och norske Kjetil Støa.
Inledningsanförande av kulturminister Parisa Liljestrand vid torsdagens konsert den 22 maj.
Läs om konserten i senaste numret av Lyssna (öppnas i nytt fönster)
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salenStora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salenMoses Pergaments drabbande mästerverk för orkester, kör och sångsolister.
Lördag 24 maj 2025 kl 15.00Moses Pergament. Foto: Anna Riwkin/Moderna Museet
Agneta Eichenholz
Kjetil Støa
Tobias Ringborg. Foto: Nadja Sjöström
Eric Ericsons Kammarkör. Foto: Markus Gårder
Kungliga Filharmonikerna. Foto: Nadja Sjöström
Moses Pergaments drabbande mästerverk för orkester, kör och sångsolister.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salenFinlandssvenske Moses Pergament (1893–1977) var en framträdande och välkänd profil i musiklivet, verksam både som tonsättare och som musikkritiker i Svenska Dagbladet, men i dag tyvärr tämligen bortglömd. Han var född i ett ortodoxt judiskt hem i Helsingfors men flyttade till Stockholm i 20-årsåldern.
Den judiska sången tillkom i slutet av andra världskriget, medan Förintelsen ännu pågick och allt mer uppdagades. Texterna är hämtade ur två av Ragnar Josephsons diktsamlingar från början av 1900-talet: Kedjan och Judiska dikter. Där fann Pergament ”känslorna hos en sann jude. Inte en föraktlig nationalism, utan en befriande känsla av samhörighet, även under det största lidande”. Verket har kallats ”körsymfoni”, men i sin biografi om Pergament (2016) argumenterar Carl-Gunnar Åhlén för att ”symfonisk sångcykel” vore en bättre beskrivning.
Det här är mästerlig, överväldigande och känslomässigt drabbande musik som genom åren blivit sorgligt försummad. Den enda inspelning som finns är från 1974 – med Kungliga Filharmonikerna, solister och kör under ledning av James DePreist. Det var också Kungliga Filharmonikerna som 1947 uruppförde Den judiska sången i sin helhet, sedan olika planerade framföranden i åratal hade fördröjts, förmodligen på grund av politisk ängslighet – alltså också efter Nazitysklands besegring.
Här leds Kungliga Filharmonikerna och Eric Ericsons Kammarkör av Tobias Ringborg, och som sångsolister hör vi Agneta Eichenholz och norske Kjetil Støa.
Inledningsanförande av kulturminister Parisa Liljestrand vid torsdagens konsert den 22 maj.
Läs om konserten i senaste numret av Lyssna (öppnas i nytt fönster)
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salenStora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salen