Sök på konserthuset.se
Genre: Kungliga Filharmonikerna

Livesändning: Martin Fröst är solist och dirigent

Musik av Piazzolla, Copland och Beethoven.

Martin Fröst har på senare år arbetat fram och genomfört en rad uppmärksammade och nydanande konsertprojekt tillsammans med Kungliga Filharmonikerna. Tre av dessa kan ses på Konserthuset Play, medan avslutningen Exodus är planerad till säsongen 2020/21. Vid sidan av karriären som en av världens främsta klarinettister är Fröst även verksam som dirigent och nyutnämnd chefdirigent för Svenska Kammarorkestern. Vid den här livesända konserten framträder han i båda rollerna tillsammans med Kungliga Filharmonikerna .

Den argentinske bandoneonisten och tonsättaren Astor Piazzolla var en förnyare av tangon, och förde in genren på konstmusikens domäner. Oblivion (”glömska”) är en av Piazzollas mest kända kompositioner. Den finns i många versioner och arrangemang, har hör vi den melankoliska musiken i arr för soloklarinett och kammarorkester

Det var jazzklarinettisten Benny Goodman som beställde klarinettkonserten av sin landsman Aaron Copland. ”Jag ställer inga krav på vad Aaron Copland ska skriva” sa Benny Goodman, men det fanns också en dialog där Copland lyssnade på Goodmans förslag. Det tvåsatsiga verket är komponerat för klarinett, stråkar och harpa. Den första delen är inåtvänt lyrisk, den andra snabb och med en hel del jazzelement. Goodman uruppförde klarinettkonserten 1950, och spelade även in verket med tonsättaren som dirigent.  

Martin Fröst och Kungliga Filharmonikerna avslutar konserten med Beethovens första symfoni. Verket uruppfördes den 2 april år 1800 på Burgtheater i Wien. Tonsättaren var 29 år och redan känd för både sin musik och sin integritet. Stämningen är idyllisk, ibland nästan lantlig, men också dramatiskt kraftfull med virvlande stråkar och storslaget blås.

Musik av Piazzolla, Copland och Beethoven.

Onsdag 27 maj 2020
kl 19.00

Sluttid ca kl 20.00

Martin Fröst har på senare år arbetat fram och genomfört en rad uppmärksammade och nydanande konsertprojekt tillsammans med Kungliga Filharmonikerna. Tre av dessa kan ses på Konserthuset Play, medan avslutningen Exodus är planerad till säsongen 2020/21. Vid sidan av karriären som en av världens främsta klarinettister är Fröst även verksam som dirigent och nyutnämnd chefdirigent för Svenska Kammarorkestern. Vid den här livesända konserten framträder han i båda rollerna tillsammans med Kungliga Filharmonikerna .

Den argentinske bandoneonisten och tonsättaren Astor Piazzolla var en förnyare av tangon, och förde in genren på konstmusikens domäner. Oblivion (”glömska”) är en av Piazzollas mest kända kompositioner. Den finns i många versioner och arrangemang, har hör vi den melankoliska musiken i arr för soloklarinett och kammarorkester

Det var jazzklarinettisten Benny Goodman som beställde klarinettkonserten av sin landsman Aaron Copland. ”Jag ställer inga krav på vad Aaron Copland ska skriva” sa Benny Goodman, men det fanns också en dialog där Copland lyssnade på Goodmans förslag. Det tvåsatsiga verket är komponerat för klarinett, stråkar och harpa. Den första delen är inåtvänt lyrisk, den andra snabb och med en hel del jazzelement. Goodman uruppförde klarinettkonserten 1950, och spelade även in verket med tonsättaren som dirigent.  

Martin Fröst och Kungliga Filharmonikerna avslutar konserten med Beethovens första symfoni. Verket uruppfördes den 2 april år 1800 på Burgtheater i Wien. Tonsättaren var 29 år och redan känd för både sin musik och sin integritet. Stämningen är idyllisk, ibland nästan lantlig, men också dramatiskt kraftfull med virvlande stråkar och storslaget blås.

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Astor Piazzolla Oblivión, version för klarinett och stråkorkester
    4 min
  • Aaron Copland Klarinettkonsert
    16 min
  • Ludwig van Beethoven Symfoni nr 1
    24 min
  • Medverkande

  • Kungliga Filharmonikerna
  • Martin Fröst dirigent & klarinettsolist

Onsdag 27 maj 2020
kl 19.00

Sluttid ca kl 20.00