Sök på konserthuset.se
Genre: Kammarmusik

Ecstatic Ensemble sjunger tidig musik

Genom renässansens Europa med Ecstatic Ensemble. Vacker och konstfull sång med upp till sex röster a cappella, ackompanjerat av luta och viola da gamba – liksom av Isaac Grünewalds vackra målningar i salen där konserten filmades.

Ecstatic Ensembles program rör sig från gregoriansk sång, över medeltidens Hildegard av Bingen till den mest intensiva stämflätning hos exempelvis 1500-talets Orlando di Lasso eller Thomas Tallis. Vokalensemblen består av sopranerna Jeanette Köhn och Sofia Niklasson, mezzon/alten Malena Ernman, tenoren Leif Aruhn-Solén, barytonen Hans-Peter Nee och basen Gustav Nordlander. Vi hör även Jonas Nordberg på lutor och Daniel Holst på viola da gamba.

Musiken tar oss genom olika delar av det förflutna Europa, där tyngdpunkten ligger på renässansen: 1500-tal och tidigt 1600-tal. Det här är musik som kan upplevas på olika sätt: det meditativa är huvudsaken för en lyssnare, medan det för en annan är det sirligt konstfulla som fascinerar i den flerstämmiga sången. 

Här finns också musikalisk lekfullhet, som hos spanske Juan del Encina eller franske Pierre Passerau. Något liknande kan sägas om schweiziske Ludwig Senfl, som i det tidiga 1500-talet ansågs vara den tyskspråkiga världens kanske allra främste tonsättare – vilket anas när musiken låter rösterna virtuost studsa mot varandra. 

Vidare möter man oändlig skönhet och förtröstan hos exempelvis Gregorius Allegri i det tidiga 1600-talets Italien: hans Miserere, mei Deus har väl närmast blivit sinnebilden för renässansens kyrkliga musik. I Italien anas även hur det musikdramatiska tar form – för det är operakonstens födelse som ljuder hos Claudio Monteverdi.

  • Musiken

  • Anonymous Gaudeamus omnes – antifon för Alla Helgons dag
  • Guillaume de Machaut Kyrie ur Messe de Nostre Dame
  • Hildegard av Bingen O quam mirabilis est
  • Jacques Arcadelt Il bianco e dolce cigno
  • Pierre Passereau Il est bel et bon
  • Heinrich Isaac Innsbruck, ich muss dich lassen
  • Juan del Encina Cucú! Cucú!
  • Claudio Monteverdi / Libretto: Alessandro Striggio dy Rosa del ciel ur Orfeo
  • Ludwig Senfl Das Gläut zu Speyer
  • Orlando di Lasso Vide homo quae pro te patior
  • Claudio Monteverdi / Libretto: Giovanni Francesco Busenello Pur ti miro ur Poppeas kröning
  • Gregorio Allegri Miserere mei, Deus ’’Psalm 51’’
  • Traditionell brittisk ballad Scarborough Fair
  • Thomas Tallis If ye love me
  • Medverkande

  • Ecstatic Ensemble: Jeanette Köhn sopran, Sofia Niklasson sopran, Malena Ernman alt, Leif Aruhn-Solén tenor, Hans-Peter Nee baryton och Gustav Nordlander bas
  • Jonas Nordberg luta och teorb
  • Daniel Holst viola da gamba

Om filmen

  • Inspelning från den 9 och 10 juni 2021.
  • Play-premiär den 28 november 2021. 
  • Filmen är ca 35 minuter lång.

Se filmen i vår app

Med Konserthuset Play-appen blir det ännu enklare att uppleva musiken via din telefon eller surfplatta — och på stor skärm! Läs mer

Vill du få tips om nästa livesändning?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för uppdateringar om kommande konsertfilmer. Registrera dig här

Frågor och svar om Konserthuset Play

Här har vi samlat tips om hur du bäst tar del av vårt utbud och hur du tittar på våra livesändningar. Till Frågor och svar

Genre: Kammarmusik

Ecstatic Ensemble sjunger tidig musik

Genom renässansens Europa med Ecstatic Ensemble. Vacker och konstfull sång med upp till sex röster a cappella, ackompanjerat av luta och viola da gamba – liksom av Isaac Grünewalds vackra målningar i salen där konserten filmades.

Om filmen

  • Inspelning från den 9 och 10 juni 2021.
  • Play-premiär den 28 november 2021. 
  • Filmen är ca 35 minuter lång.

Ecstatic Ensembles program rör sig från gregoriansk sång, över medeltidens Hildegard av Bingen till den mest intensiva stämflätning hos exempelvis 1500-talets Orlando di Lasso eller Thomas Tallis. Vokalensemblen består av sopranerna Jeanette Köhn och Sofia Niklasson, mezzon/alten Malena Ernman, tenoren Leif Aruhn-Solén, barytonen Hans-Peter Nee och basen Gustav Nordlander. Vi hör även Jonas Nordberg på lutor och Daniel Holst på viola da gamba.

Musiken tar oss genom olika delar av det förflutna Europa, där tyngdpunkten ligger på renässansen: 1500-tal och tidigt 1600-tal. Det här är musik som kan upplevas på olika sätt: det meditativa är huvudsaken för en lyssnare, medan det för en annan är det sirligt konstfulla som fascinerar i den flerstämmiga sången. 

Här finns också musikalisk lekfullhet, som hos spanske Juan del Encina eller franske Pierre Passerau. Något liknande kan sägas om schweiziske Ludwig Senfl, som i det tidiga 1500-talet ansågs vara den tyskspråkiga världens kanske allra främste tonsättare – vilket anas när musiken låter rösterna virtuost studsa mot varandra. 

Vidare möter man oändlig skönhet och förtröstan hos exempelvis Gregorius Allegri i det tidiga 1600-talets Italien: hans Miserere, mei Deus har väl närmast blivit sinnebilden för renässansens kyrkliga musik. I Italien anas även hur det musikdramatiska tar form – för det är operakonstens födelse som ljuder hos Claudio Monteverdi.

  • Musiken

  • Anonymous Gaudeamus omnes – antifon för Alla Helgons dag
  • Guillaume de Machaut Kyrie ur Messe de Nostre Dame
  • Hildegard av Bingen O quam mirabilis est
  • Jacques Arcadelt Il bianco e dolce cigno
  • Pierre Passereau Il est bel et bon
  • Heinrich Isaac Innsbruck, ich muss dich lassen
  • Juan del Encina Cucú! Cucú!
  • Claudio Monteverdi / Libretto: Alessandro Striggio dy Rosa del ciel ur Orfeo
  • Ludwig Senfl Das Gläut zu Speyer
  • Orlando di Lasso Vide homo quae pro te patior
  • Claudio Monteverdi / Libretto: Giovanni Francesco Busenello Pur ti miro ur Poppeas kröning
  • Gregorio Allegri Miserere mei, Deus ’’Psalm 51’’
  • Traditionell brittisk ballad Scarborough Fair
  • Thomas Tallis If ye love me
  • Medverkande

  • Ecstatic Ensemble: Jeanette Köhn sopran, Sofia Niklasson sopran, Malena Ernman alt, Leif Aruhn-Solén tenor, Hans-Peter Nee baryton och Gustav Nordlander bas
  • Jonas Nordberg luta och teorb
  • Daniel Holst viola da gamba

Se filmen i vår app

Med Konserthuset Play-appen blir det ännu enklare att uppleva musiken via din telefon eller surfplatta — och på stor skärm! Läs mer

Vill du få tips om nästa livesändning?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för uppdateringar om kommande konsertfilmer. Registrera dig här

Frågor och svar om Konserthuset Play

Här har vi samlat tips om hur du bäst tar del av vårt utbud och hur du tittar på våra livesändningar. Till Frågor och svar

Genre: Övriga

Monteverdi Mariavesper

Claudio Monteverdis Mariavesper är ett odödligt mästerverk, komponerat 1610, mäktigt, melodiskt, färgrikt och ibland smärtsamt vackert. Eric Ericsons Kammarkör leds av sin chefdirigent Fredrik Malmberg.

Genre: Kungliga Filharmonikerna

Stemme & Canellakis

Nina Stemme är en av Sveriges internationellt mest hyllade dramatiska sopraner. Här hör vi henne i förförisk musik ur Wagners Tannhäuser och paradnumret ur Tristan och Isolde. Kungliga Filharmonikerna och dirigenten Karina Canellakis framför även ovanlig musik av Richard Strauss.

Genre: Kammarmusik

Romanser med Anna Larsson

Till den populära serien Romanskvällar bjuder pianisten Magnus Svensson in en exklusiv skara artister från världens opera- och konsertscener. Här möter vi den svenska altstjärnan Anna Larsson.

Genre: Kammarmusik

Stenhammar 150 år – Romansafton

Stenhammars sånger tillhör hans kanske mest betydande kompositioner. Här upplever du denna sångskatt tillsammans med Miah Persson sopran, Karl-Magnus Fredriksson baryton och Magnus Svensson piano.